בראשית


בריאת האדם, מיכלאנג'לו, איטליה 1511

בריאת האדם, מיכלאנג’לו, איטליה 1511

שלמות ושבירה, קלקול ותיקון – דברים לפרשת בראשית

בפרשת בראשית מתחיל הכל. וכבר בנקודת ההתחלה הזו מתפצל הסיפור לשניים: שלמות ושבר, קלקול ותיקון, אידיאל ומציאות. גם לסיפור הבריאה יש שתי גרסאות המעודדות אותנו לתהות על מהותה של התורה, שאינה מתירה לנו לאחוז בגרסה אחת מנצחת. ואת חטאו של האדם אפשר בהחלט לראות כחלק מהתוכנית המקורית להניח ליצירי כפיו של אלוהים לבחור, לטעות ולתקן.

היונה חוזרת עם עלה זית, הגדת פרטו, 1325~

היונה חוזרת עם עלה זית, הגדת פרטו, 1325~

‘צֹהַר לַתֵּבָה’ – דברים לפרשת נח

חוני המעגל המתפלל לגשם ונח הצדיק בדורותיו, שניהם מצאו דרך להיות מעורבים במציאות המתחוללת סביבם ובו בעת ליצור לעצמם מפלט מן המציאות הזו, שמאפשר להם לשמור על איזון פנימי וראייה בהירה. הצֹהַר אותו מצוּוֶה נח לפתוח בתיבה רומז על האפשרות לראות את האור גם כשהאסון והחשיכה סוגרים סביב. הבעל-שם-טוב, מייסד החסידות, מתבסס על המשמעות של ‘תֵּבָה’ במובן מילה, ומסיק מכאן את החיוב לעשות  ‘צֹהַר לתֵּבָה’ במובן של להאיר את המילים היוצאות מפינו.

אברהם, אפרים משה ליליֶין, תחריט עץ, 1920

אברהם, אפרים משה ליליֶין, תחריט עץ, 1920

‘אביר מבחן האמונה’ – מחשבה על ‘לֶךְ לְךָ’ ועל יום הזיכרון לרצח יצחק רביןהיציאה הפלאית, הבלתי מובנית, של אברם אבינו לדרך מלמדת אותנו שיעור על האפשרות לאחוז בחוט של תקווה ולצאת לדרך, גם כשהדרך עלומה ונסתרת וקשה לדמיין את תכליתה. הצידה שלקח אברם לדרך מלבד מתמצית בחוט דק של תקווה, של אמונה, של ידיעה שבכוחו להתמודד עם האתגרים שיקרו בדרכו. האם נוכל ללכת גם אנו, היום, לאורו של אברם בנתיב הלא זרוע של האמונה?

גוסטב דורה (צרפת, מאה ה-19), אברהם ושלושת המלאכים

גוסטב דורה (צרפת, מאה ה-19), אברהם ושלושת המלאכים

“לַבשוּ מלאַכוּת” – דבר תורה לפרשת וירא

אברהם ניחן ביכולת לשאת את עיניו ולראות – לראות מעבר למה שנראה לעין, לראות מוצא במקום שנראה שאין, לראות את פני האנשים עוברי הדרך כפני מלאכים, שליחי האל, נושאי בשורה. עבור תושבי סדום, שאטמו את לבם ודלתותיהם מול המלאכים שבאו להתארח בעירם, המלאכים הפכו להיות נושאי בשורת פורענות. אולי אחד המלאכים שראה אברהם כחום היום בתחילת הפרשה הוא המלאך האוחז בידו ומראה לו את האיל הנאחז בסבך בסיפור העקידה בסוף הפרשה.

רבקה, אבל פן, ישראל, 1950

רבקה, אבל פן, ישראל, 1950

‘וַתֹּאמֶר: אֵלֵךְ‘ – דברים לפרשת חיי שרה

מיד עם הופעתה מצטיירת רבקה כנערה זריזה, החלטית ומכניסת אורחים. לצד אלה היא גם מגלה עוז רוח ואומץ  יוצא דופן כאשר היא נאותה לבקשתו של עבד אברהם לצאת מיד לדרך. לשאלת קרוביה היא משיבה נחרצות: אֵלֵךְ. לצד מעלותיה ניכרת בה גם הנכונות לצאת לדרך, אותה נכונות שגילה אברהם שתי פרשות קודם, בהיענותו לצו ‘לך לך’. רבנים חדשים שהוסמכו בהיברו יוניון קולג’ לאחרונה, מצהירים גם הם על נכונותם לצאת לדרך חדשה ולא סלולה.

מאיר שלו, עֵשָו, ישראל 1991

מאיר שלו, עֵשָו, ישראל 1991

המאבק בין האחים על הבכורה ועל הבחירה נובע מהתחרות על אהבת ההורים והתגלגלותה באהבת האל. משפחות האבות אינן מתארות מצב אידאלי של משפחה מושלמת אלא להפך מעצימות את הפגמים והחולשות של ההורים ביחס לילדיהם ואת התחרות, הקנאה והאיבה שבין האחים. סיפורם של יצחק ורבקה חושפים את המציאות המורכבת המסתתרת מאחורי המשימה הבלתי אפשרית לאהוב את הילדים במידה שווה. היא מלמדת אותנו שמציאות החיים מכתיבה לנו אפשרויות שונות לאהבה ולעיתים גם העדפה של אחד האחים, הזקוק ליתר תשומת לב על מנת לגדול למלוא הפוטנציאל הטמון בו.

המאבק העיקש של יעקב עם עשו על הבכורה מוליד בו תעצומות נפש שיאפשרו לו להתמודד עם משימות החיים שעוד נכונו לו.

 נפתלי בזם, בית אל, 1999נפתלי בזם, בית אל, 1999

“יָמִים אֲחָדִים” – דבר תורה לפרשת ויצא

יעקב יושב האוהלים יוצא לדרך בעל כורחו, בורח מזעמו (המוצדק) של עשו אחיו על גניבת הברכה. הוא יוצא לדרך עם צידה מועטה בלבד, ובכל זאת, בתרמיל שאורזת לו אמו בחיפזון, תחת הצל של כעסו הנורא של עשו, היא אורזת גם מנה גדושה של אהבה ודאגה שתלווה את יעקב בדרכו מכאן והלאה. רבקה אינה יכולה להבטיח לו שהדרך תהיה קלה, אך היא יכולה להבטיח שהוא יוצא לעולם עם ‘אמון בסיסי’ – תחושה בסיסית שהמלאכים שנולדו מאהבת האם אליו ילוו אותו בדרכו ויישמרו את צעדיו.

 יעקב נאבק במלאך, דוד אבישר, ישראליעקב נאבק במלאך, דוד אבישר, ישראל

היכן הלכה הציפור – דברים לפרשת וישלח

פרשת ‘וישלח’ פוגשת את יעקב בדרכו חזרה לכנען. כאן, על סף הכניסה המחודשת לארץ הולדתו, במעבר היבוק, נחלץ יעקב מתבנית הבריחה שאפיינה את חייו עד כה. יעקב חוזר בגפו על מנת לפגוש במלאך ולהיאבק עמו כל הלילה. בתום אותו לילה יעקב זוכה לשם חדש, ישראל, השֺורה (הנאבק) עם אלוהים ואנשים. האומץ של יעקב להתייצב פנים מול פנים עם הצללים בעברו מכין את הקרקע למפגש המחודש עם עשו, המפתיע את יעקב ואותנו בסלחנות ובפייסנות אותה הוא מגלה כלפי אחיו, הגם שהמדרש המסורתי יוצר מגדרו להציגו כחורש רע. עוול דומה גורמת הפרשנות המסורתית לדמותה של דינה, בת יעקב ולאה, שהמדרש ובעקבותיו הפרשנים מציגים אותה כ’יצאנית’. קנאותם של אחיה ושתיקתו של אביה חוברים יחד לחסל סופית את סיכוייה לאהבה ולזוגיות. תוצאות הרות האסון של הנקמה בתושבי שכם מעיבים על חייה של משפחת יעקב, ורומזים על האסון הבא שיפקוד את המשפה, גם הוא פרי של קנאה ושתיקה.

 יוסף מספר את חלומותיו, יוסף מצפת, ישראל 1960יוסף מספר את חלומותיו, יוסף מצפת, ישראל 1960

דמותו רבת הפנים של יוסף עומדת במרכזם של ‘סיפורי יוסף’ הנפתחים בפרשת ‘וישב’. אך לצד נפתולי חייו של יוסף הבן האהוב הנישא על אחיו, המושלך לבור, המשרת בבית שר מצרי, המושלך שוב אל הבור ומשם עולה לגדולה והופך משנה למלך מצרים, לצד סיפור הגדולה והמנהיגות הבלתי מעורערת של יוסף, צומח חרש מנהיג נוסף, מנהיג שעומד בקשר ישיר וקרוב יותר עם האחים, שהאב (יעקב) והאחים מקשיבים לו ונענים לעצותיו: יהודה. בשונה מיוסף שנועד מצעירותו לגדולה, מנהיגותו וכוחו של יהודה נובעים מהיכולת להודות בטעויות ובכשלים שהיה שותף להם או שהיה אחראי לגרימתם. על תמר כלתו שנקטה בתחבולה מסוכנת על מנת להציל את עתידה, הוא אומר, בכנות ובפשטות: ‘צדקה ממני’.

 חלום פרעה – הפרות הרזות והשמנות, אורי קצובר, ישראל 2011חלום פרעה – הפרות הרזות והשמנות, אורי קצובר, ישראל 2011

קפיצת האמונה – דברם לפרשת מקץ 

האומץ לראות בחלומות פרעה תמונה של מציאות דינמית, מעורבבת, בו זמנית, שבה השפע רומז על הרעב שיבוא בעקבותיו, ואילו הרזון מסמן את הפוטנציאל לשפע, הופך את יוסף ‘בעל החלומות’ לאיש של אמונה ולמנהיג הראוי לעמוד בראש הפירמידה המנהלית של מצרים. בד בבד עומד בפני יוסף האתגר לברר מחדש את יחסיו המורכבים עם אחיו, היורדים מצרימה לשבור שבר. יוסף נאלץ להתמודד עם זיכרונות העבר המודחקים ולהתעלות מעל לרגשות הכעס והנקם.

דינמיקה דומה לזו שפועלת בחלומות פרעה פועלת בבסיס המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בעניין הדלקת נרות החנוכה: האם האור הולך ופוחת או גדל ומתעצם? ההאם הנרות ‘מגרשים’ את החשיכה, או נותנים לה להשתלט שוב? ‘קפיצת האמונה’ שאנו מציינים בחנוכה מאפשרת לנו לראות תמונה מורכבת ובו-זמנית העומדת על הכרה בגודל משימות החיים העומדות מולנו, ולצידה האמונה בכוחנו להתמודד בהן ולהדליק מחדש את האש במנורה.

 מחילה כפולה, צילום: אורי מחלבמחילה כפולה, צילום: אורי מחלב פרשת ויגש – מחילה כפולהפרשת ‘ויגש’, בשיאה של סדרת הפרשות העוסקת ביוסף ובאחים, נפתחת ברגע שבו יהודה ניצב בפני יוסף ומספר מחדש את סיפור המשפחה למודת הסבל. לצד המחילה שמוחל יוסף לאחיו על העוול הנורא שעשו לו, מתרחשת בקרבו מחילה עמוקה ואולי משמעותית יותר: יוסף סולח לאביו ששלח אותו לגורלו ולא חיפש, בדק והציל את הנער הצעיר שעולמו חרב עליו באחת. יוסף מבין שלא היה באפשרותו של אביו להציל אותו מהגורל הקשה, ובה בעת הוא גם מבין את הסבל הנורא שהיה מנת חלקו של האב מאז היעלמו. מהלך הסליחה יושלם בהמשך כאשר על ערש דווי יבקש גם יעקב מחילה על כך שלא הביא את אמו של יוסף, רחל, לקבורה בקברי האבות.
 ברכת יעקב לבני יוסף, רמברנדט, הולנד, 1656ברכת יעקב לבני יוסף, רמברנדט, הולנד, 1656

מקור הברכה – דבר תורה לפרשת ‘וַיְחִי’

 פרשת ‘ויחי’, הפרשה החותמת את ספר בראשית, מסמנת את סיומה של תקופת האבות. חייו הסוערים והמרים של יעקב מגיעים לסיומם במצרים, לאחר המפגש המחודש עם בנו האהוב יוסף. על ערש דווי מברך יעקב את נכדיו, בני יוסף, ואחר כך מקבץ את שנים-עשר בניו ומאציל להם את ברכתו. הברכה עוטפת בלבוש פיוטי ואף חידתי את היכרותו של יעקב עם טיבו וטבעו של כל אחד מן הבנים, בתערובת של  הכרה, העצמה, אזהרה והבטחה. סיומה של תקופת האבות מעלה את השאלה באיזו מידה סיפוריהם של האבות והאימהות הם עבורנו מקור ברכה והשראה. תהייה זו תשמש אותנו כצידה לדרך במסע המפרך אל החירות, שיתחיל סמוך לתחילתו של חומש שמות.